Les xarxes socials han esdevingut una eina essencial per a les empreses, no només per promocionar els seus productes i serveis, sinó també per establir relacions sòlides i duradores amb els clients. En aquest article, explorarem les millors pràctiques i estratègies per aprofitar al màxim les xarxes socials i augmentar la lleialtat dels clients.
1. Establir la personalitat i veu de la marca
a. Definir la personalitat de la marca
Perquè els clients es relacionin amb una marca a les xarxes socials, és fonamental que aquesta tingui una personalitat i veu pròpies. La personalitat de la marca ha d'estar alineada amb l'estratègia de comunicació i màrqueting de l'empresa, considerant aspectes com la història, l'experiència i els valors corporatius. A més a més, és important que aquesta personalitat sigui multidimensional, com la de les persones reals.
b. Escollir el to de veu adequat
El to de veu amb què la marca es comunica a les xarxes socials ha de ser coherent amb la seva personalitat i adaptar-se a les característiques de la seva audiència. És fonamental mantenir un disseny de perfil atractiu i de qualitat en tots els comptes de xarxes socials, ja que això genera confiança entre els seguidors i fomenta una interacció més gran amb la marca.
2. Fomentar la participació dels seguidors
a. Organitzar concursos i reptes
Una forma creativa de mantenir la interacció amb els seguidors a les xarxes socials és organitzar concursos i reptes. Les campanyes de màrqueting que utilitzen aquest enfocament han demostrat ser efectives per mantenir l'interès dels consumidors a les empreses que promouen aquestes activitats.
b. Convidar els seguidors a compartir les seves opinions
No cal tenir por de demanar als seguidors que comparteixin les seves opinions i inquietuds a les xarxes socials. Respondre als comentaris i preocupacions dels clients és fonamental per fidelitzar-los i mantenir-hi una relació sòlida.
3. Utilitzar el storytelling per connectar amb els clients
Les històries a les xarxes socials, com les de Facebook i Instagram, són continguts que capten l'atenció dels usuaris. Moltes marques estan utilitzant amb èxit l'storytelling per compartir relats reals o ficticis que reflecteixin els valors corporatius i connectin amb els seguidors.
a. Compartir històries reals de la marca
Contar històries sobre els inicis de la marca, els treballadors de l'empresa o com els productes han canviat significativament la vida dels clients pot ser una estratègia efectiva per fidelitzar els seguidors a les xarxes socials.
b) Convidar els seguidors a comptar les seves experiències amb la marca
Animar els seguidors a compartir les seves experiències amb la marca a les xarxes socials pot generar un alt grau d'engagement i fidelitat. A més, aquestes històries poden ser compartides amb familiars, amics i altres seguidors, tot ampliant l'abast de la marca.
4. Mantenir la conversa amb els seguidors i respondre als seus comentaris i inquietuds
La fidelitat de marca és com l?amistat: creix i es consolida amb el temps. Per això, és fonamental mantenir la conversa amb els clients a les xarxes socials. Publicar anuncis adreçats a clients que no compren o no visiten el lloc web de l'empresa des de fa temps pot ser una estratègia efectiva per recordar-los l'existència de la marca i oferir productes i serveis que els interessin.
5. Identificar i consentir els ambaixadors de la marca
a. Definir qui són els ambaixadors de la marca
Els ambaixadors de la marca són aquells clients que:
- Envien trànsit a la pàgina web o botiga en línia.
- Escriuen comentaris positius sobre els productes o serveis.
- Segueixen els comptes de xarxes socials i se subscriuen al butlletí de notícies de la marca.
b. Fomentar la participació dels ambaixadors
Un cop identificats els ambaixadors potencials, és important encoratjar la seva participació a les xarxes socials perquè es converteixin en ambaixadors reals. Per fer-ho, es poden utilitzar eines de social listening com Lithium o Hootsuite, que faciliten la interacció amb l'audiència i el seguiment de les converses.
6. Crear un programa de recompenses
a. Oferir accés exclusiu a contingut únic
Crear grups exclusius en xarxes socials on els membres (ambaixadors) tinguin accés a contingut exclusiu, com ara vídeos darrere de càmeres, recursos educatius, guies definitives o resultats d'estudis, pot ser una estratègia efectiva per fidelitzar els clients.
b. Atorgar punts per interacció a les xarxes socials
Incentivar els ambaixadors a guanyar punts a través de la seva interacció a les xarxes socials pot enfortir la seva lleialtat cap a la marca. És important personalitzar les ofertes i donar-vos l'oportunitat de conèixer les properes promocions, perquè puguin oferir retroalimentació i incorporar noves idees.
7. Mesurar i analitzar les respostes dels clients
Una excel·lent manera de donar seguiment a la fidelitat dels clients és a través d'enquestes de satisfacció en línia. Aquestes permeten obtenir anàlisis valuoses per prendre decisions sobre la qualitat del servei postvenda, el programa de fidelitat i la millora dels productes i serveis.
8. Oferir beneficis i descomptes als clients existents
Oferir beneficis als clients que ja han comprat a l'empresa és una estratègia efectiva per fidelitzar-los. Això fa que se sentin valorats i privilegiats per haver elegit els productes o serveis de la marca.
a. Brindar descomptes en productes a través de xarxes socials
Una opció és oferir descomptes en productes a través de Facebook o proposar concursos a usuaris que hagin fet compres a la botiga o utilitzat els serveis.
b. Utilitzar eines per crear sorteigs i concursos
Eines com SocialTools permeten crear sorteigs i concursos fàcilment per a agafar els seguidors a les xarxes socials. Per exemple, podeu convidar l'audiència a participar en un concurs de fotos utilitzant els productes de la marca, i el guanyador podria obtenir una ordre de compra.
9. Compartir continguts emocionalment impactants
Compartir continguts commovedors en xarxes socials pot augmentar l'engagement dels seguidors i retenir els clients. Les persones gaudeixen d'emocionar-se i experimentar sentiments com ara empatia, tendresa, alegria i identificació amb altres éssers vius.
10. Tornar a compartir els millors continguts
Aquesta tècnica és altament efectiva, especialment perquè té el suport dels fets: compartir els millors continguts, aquells que han aconseguit les taxes més altes d'interacció i respostes favorables per part del públic, és garantia que hi ha alguna cosa que atrau les persones. D'aquesta manera, és aconsellable revisar en cadascun dels comptes socials quins han estat els posts més ben rebuts pels seguidors i tornar-los a compartir cada cert temps.
En resum, les xarxes socials són una eina poderosa per fidelitzar clients i mantenir-hi una relació sòlida. Aplicant aquestes estratègies, les empreses poden augmentar la lleialtat dels seus clients i millorar-ne el rendiment en el competitiu món dels negocis.