Encara que no sigui totalment nou, el Metavers va arribar a l'atenció de la majoria dels Departaments de Màrqueting del món després que Facebook canviés el seu nom a Meta a l'octubre del 2021.
Com va assenyalar Mark Zuckerberg, CEO de Facebook, llavors; aquesta decisió va tenir com a objectiu connectar més les persones a la xarxa social, com els seus començaments, esperant que Facebook –o “Meta”– pogués ser vist amb el passar del temps com una companyia part del metavers.
Però, què és el metavers? És la primera pregunta que ens hem de fer per entendre com podria afectar les nostres estratègies de màrqueting digital.
El metavers i el màrqueting digital
En termes simples, el metavers és una xarxa de mons virtuals en 3D a què les persones es poden connectar a través d'aparells de Realitat Augmentada (AR) i Realitat Virtual (VR).
Com a canal digital, el metavers és relativament nou per al màrqueting. I no obstant, campanyes recents han vist marques importants, com Gucci, interessar-se per les capacitats de màrqueting immersiu que pot oferir aquesta tecnologia, a través de la col·laboració amb Roblox que va tenir com a producte el Gucci Garden on es mostraven, provaven i venien robes virtuals de la marca per als avatars. Paral·lelament, trobem altres marques internacionals que, no només porten temps, sinó que guarden una dedicació gairebé exclusiva a aquesta àrea des dels seus orígens, com ara Minecraft, Pokémon o Fortnite –aquesta última, qui també ha consolidat col·laboracions de grandíssim èxit amb franquícies com Marvel.
Més enllà dels casos de les grans marques, el metavers és una tendència important per al màrqueting digital del 2022 que d'aquí endavant no pot ser ignorada per les empreses i els negocis.
Com ha estat assenyalat per eMarketer, s'espera que per al 2023 hi hagi més de 65 milions de persones usant VR i més de 110 milions usant AR, projectant un creixement en potència força rellevant.
Punts clau del Metavers per a marketers
El Metavers conté un nombre de característiques úniques i innovadores que poden ser interessants i beneficioses per a marketers:
- El Metavers està sempre actiu i no es pausa ni s'apaga quan els usuaris el deixen. Segueix allà.
- Existeix i opera en temps real, facilitant a marketers assolir el seu públic objectiu utilitzant programari B2B.
- Els usuaris tenen independència per fer diverses activitats alhora.
- El Metavers és funcional en la seva totalitat, cosa que vol dir que permet als usuaris comprar, vendre, crear, invertir, aprendre i posseir articles dins i des de la mateixa plataforma.
- Conté un gran espectre de diferents plataformes que poden treballar en conjunt o de manera independent, portant articles o missatges de marques d'un videojoc o ambient digital a un altre.
- Permet crear, pujar i/o compartir contingut generat per usuaris, perquè altres usuaris puguin veure'l i interactuar-hi. D'una manera similar al contingut generat per usuaris en el màrqueting de xarxes socials, quina ha mostrat ser una gran via per augmentar el reconeixement de la marca a l'àmbit digital.
El Màrqueting de RRSS i el Màrqueting de continguts al Metavers
Com han dit molts, les xarxes socials del futur s'assemblaran més a plataformes com Fortnite o Roblox.
Permetent als usuaris crear avatars de VR o RA en 3D i amb els quals podran navegar en llocs web i fer compres i vendes, i són il·limitades les possibilitats per a marketers a través de tot del customer journey.
Avui dia, aproximadament només el 3% del contingut a la web pot ser actualment classificat com a interactiu, sent elements tradicionals com vídeos, imatges i textos parteix de la “web estàtica”.
En facilitar el Metavers la creació i l'intercanvi de gràfics interactius que responguin a les accions dels usuaris, estimulant l'exploració i el descobriment, les marques podrien fer servir aquestes funcionalitats per al seu benefici en permetre als usuaris aprendre més sobre els seus productes i serveis a través d'experiències de gamificació i immersió avançada.
Les marques, reflectint situacions del món real o activitats que aquesta realitza al món real –o més enllà d'ell–, podran experimentar la catalització de més connexions a llarg termini amb els seus clients.
Reptes i el futur del Màrqueting Digital al Metavers
És real que, fora del rang de les grans corporacions, ja moltes petites i mitjanes empreses estan invertint avui al Metavers.
Aquesta tendència, sense deixar de tenir precaució sobre reptes latents, com les barreres tecnològiques i d'accés, la seguretat i la privadesa de les dades i la protecció de la propietat intel·lectual de les marques; però tot i així descobrint i experimentant les seves immenses oportunitats per a estratègies comercials i professionals innovadores.
A la llarga, el Metavers general així com altres metaversos molt anticipats com el metavers de Facebook (Meta), provaran la idea de subministrar entorns completament funcionals en què els usuaris aprendran, construiran, exploraran, compartiran i faran compres amb encara més llibertat que a la vida real. Podent ubicar les marques que aconsegueixin crear noves realitats virtuals a disposició del seu públic objectiu en una prometedora nova era del màrqueting digital que ho faci destacar sobre els seus competidors.